Fontolva haladó

A nap kérdése

A porszívóügynökök megkésett utódai

2009. április 7. 23:27 / Constantinovits Milán

„Soha vissza nem térő lehetőség, aki kimarad, az lemarad!" „Sok pénz mellékállásból, rugalmas időbeosztással, napi egy-két óra ráfordítással." „Tulajdonképpen semmit sem kell tenni, csak beszélni a munkánkról: ez maga a munka." „Teljes anyagi függetlenség néhány hónap alatt!" „Nem ígérünk csodát, de kemény munkával itt milliókat lehet keresni!" „Itt nem kell eladni, ez a termék eladatja magát!"

Ilyen és ehhez hasonló lózungokat talán már mindenki hallott a gyógyhatású kenceficékkel, táplálék-kiegészítőkkel, alternatív fájdalomcsillapítókkal, vagy éppen bőrkímélő mosóporokkal házaló kedves cimborájától. A porszívóügynökök megkésett utódai mintha reneszánszukat élnék, talán nincs is olyan ember, akinek az ismerősi között ne akadna legalább egy csodatermékkel seftelő.

A multi-level marketing (MLM, hálózati kereskedelem, ahogy tetszik) nem újkeletű rákfene, jelenleg számos cég (Amway, Forever Living Products, Herbalife etc.) foglalkozik nálunk is hálózatépítéssel, ügynökök beszervezésével. A rendszer baromi egyszerű, fogyaszthatsz és/vagy eladhatsz, s ahogy szervezed be magad alá a balekokat, úgy nő a jutalékod, és az árrésből fakadó profitod. A végén már a passzív (jogdíjas) jövedelem is elég ahhoz, hogy életed végéig gondtalanul éldegélj. Közben szinteket lépsz, közösségépítő happeningeken csápolsz, és luxushotelekben rendezett tréningeken acélozod elszántságod. A végén végtelenített szabadidővel rendelkezhetsz, teljes anyagi függetlenség lesz részed, átértékeled a mulandó és örökkévaló viszonyát, megállapodott, elégedett, boldog és egészséges ember leszel. Blabla, idáig a marketing marketingje.

Az MLM-vallás kiskátéja

A valóság sokkal kevésbé derűs, az emberek 99 százaléka jelentős anyagi veszteségekkel száll ki a rendszerből (és ez rosszabb perspektíva még annál is, mintha szerencsejátékba fektetnénk a pénzünk!). Ám nem ezzel foglalkozunk ma, nem is az MLM visszásságaival, a rendszer becsapós üzletpolitikájával és kétes törvényszerűségével, az árult varászszerek lufi (rosszabb esetben súlyosan egészségkárosító) voltával. Ennek megvan a maga tengernyi szakirodalma. Minket most a hálózat lélektana, vagy, ha úgy tetszik, a precízen felépített, tömegesített agymosás érdekel. Ami minden sikeresen integrált ügynök esetében előbb vagy utóbb megtörténik. Mielőtt az MLM-fetisiszták felszisszennének, a tisztánlátás végett pontokba rendezem idevágó érveim:

1) Vak hit a forgalmazott termék kiválóságában. Egy sikeres ügynök számára alapvető az elkötelezettség és megrendíthetetlen bizalom a forgalmazott termék iránt. Nem baj, ha drágább a boltban kaphatóknál, ha nincs bizonyított gyógyhatása, ha nevetséges név alatt fut. Ez a termék jó, sőt, a legjobb. Mert ősi alapanyagból, mert indiánok termesztik, mert saját szemmel látott csodálatos gyógyulás, mert...

2) S mivel a termék jó, ezért ennek terjesztése, az új és új vevők behálózása nem ügynöki munka, hanem színtiszta filantrópia. Embertestvéri szeretetből mutatják meg a hosszú és egészséges élet titkát. Ha nekik jó, legyen másoknak is az: elnyomottaknak, szegényeknek, megtévesztetteknek, az élet árnyékos oldalán vegetálóknak.

3) Persze, ez jóval több, mint egy termék továbbadása! Hiszen itt üzletről is szó van. Pontosabban egy életformáról, egy útról, ami nem a napi nyolc órás irodai gürizésen át vezet a milliókhoz. Hanem becsületesen, élvezetesen, rugalmas időbeosztással, sok-sok lelkes és segítő ember révén. Az elképzelhető leggyorsabb és legszebb út az S-osztályú Mercedesek, és a medenceparton koktélozó modellcicák világába.

4) De ez még semmi. Az igazi ügynökök krédójába beletartozik a rendszerbe vetett feltétlen hit, bizalom és permanens reménykedés. A cég már X évtizede szárnyal, ez a jövő útja, a finomra hangolt üzletpolitika, ez a siker mozgólépcsője. Itt az emberek lelkesek, egy csapatként, egy célért dolgoznak. A főnökség korrekt, emberbaráti, támogató, szerető, mintegy szülői gondoskodással egyengeti a frissen belépők útját.

5) S igen, ez a legjobb közösség! Új munkatársak, akik közül új barátok is lesznek! Együtt örülnek, ha valaki a felső szintekre lép, és minden eladás a közösség apró sikere is. (Lásd: az orwelli mintára megrendezett Sikernapokat!) Nemcsak az egyén sikere egy-egy szintugrás, hanem a szponzoré, a felsővezetésé, a fogyasztóké, az egész Cégé! Itt mindenki tudatos alakítója saját jövőjének: rugalmas, széles látókörű, együtt lobogó, együtt küzdő harcostárs.

Lelkes Emesék a hálózat csapdájában

Nem kell hosszú időnek eltelnie ahhoz, hogy ezek a tévképzetek mélyen meggyökerezzenek az egyszerű MLM-közkatona lelkében-tudatában. A Vidám Vasárnapokat lazán kenterbe verő happeningek, a tudatos és folyamatos önbizalom-építés és sztereóban sugárzott frázisok bizony még a kezdetben szkeptikus láncszemeket is kikezdik. Egyszerű tömegpszichózis: ha sokat mantráznak valamit karizmatikus személyek, akkor az egy idő után beépül a hallgatók tudatába. (Itt az FLP-himnusz: aki nem hány sugárban ennyi mákonytól, az beteg, vagy beszervezett. Továbbá felhívjuk a figyelmet a szöveg egy enyhén materiális, ha úgy tetszik, a keresztény hitvilágnak ellent mondó részletére is: "Szólt az orvos, az élet rövid már/ Megértettem, hogy nem lesz folytatás.") S ami a legriasztóbb, hogy a filantrópia, az emberiség és a saját boldogulást központba állító küldetéstudat, a rendszerbe történő fokozatos beépülés új embert farag az átlaglúzerből.

Hogy milyen embert? Olyat, aki számára placebo lesz a Cég, és akinek a szemében a főnökök isteni szférákba emelkednek. Olyat, akinek csak kétféle élőlény létezik: aki a rendszer híve, és aki ellene van. Ez utóbbi kategóriába kerül mindenki, akinek a leghaloványabb fenntartása is van az MLM-mel, vagy akit többször próbálkozásra sem sikerült beszervezni. S ide tartoznak azok az ismerősök, barátok és családtagok, akik immunisnak bizonyulnak a verbális futószalagon szállított beszervezési marhaságokkal szemben. S ők a többszöri zaklatás után bizony megszűnnek ismerősnek, barátnak és családtagnak lenni.

Ebben gyökeredzik ugyanis a rendszer sátáni volta: elszántságod, fanatizmusos, megalázó kerítőmunkád mellett a kapcsolati tőkéd is kell nekik! Hiszen kinél kezded az ügynöki munkát? Természetesen az ismerősök, barátok, rokonok körében. S mivel egy betanult, felmondott leckének ható sablonduma éppen egy jó ismerős szájából hangzik a leghiteltelenebbnek (személyes véleményt ugye nem lehet belevinni, hiszen a tökéletesre kikísérletezett értékesítési stratégia változtatás nélküli szajkózása a leghatásosabb), ezért első körben biztos visszautasítás a lelkes Emesék és Tiborok osztályrésze. (Külön cikket megérne, hogy milyen embertípus esik áldozatul az MLM-nek: általában a legelesettebbek, legegyszerűbb felfogásúak...)

Az első kudarcok azonban csak ellenállóbbá teszik őket. Nyomulósabbak, eltökéltebbek, határozottabbak és agilisabbak lesznek. Levakarhatatlanok, akik tényleg csak a durva lekoptatásból értenek, s ez nem vicc. Ha pedig sikerül kiiktatnod őket az életedből, akkor ellenséggé válasz. Szűklátókörű nyomoronc leszel a szemükben, aki megrekedt egy primitív világban és szántszándékkal zárja el maga elől a felemelkedés útját. Sőt, ha megtiltod, hogy az ismerőseid között végezzék hittérítő munkájukat, akkor mások elől is elzárod, és antiszociális, emberellenes őslénnyé avanzsálsz.

Epilóg

Előbb vagy utóbb az ügynökök döntő többsége csalódik a rendszerben. Lelkileg kiégve, kapcsolatrendszert felemésztve, súlyos anyagi veszteségekkel szállnak ki az üzletből. Úgyhogy érdemes meggondolni, mit válaszolunk, ha egy kedves, évek óta nem látott osztálytárs hirtelen bombabiztos üzleti ajánlattal bukkan fel, vagy a rég elfeledett autóoktató egyszer csak eufórikus hangon felhív, hogy megtalálta a kiutat a mindennapok mókuskerekéből.

Cimkék: mlm, hálózat

Hozzászólások:

Nincs hozzászólás.

Szólj hozzá!

Név: (kötelező)

Ábra:

Ha van felhasználó neved, inkább jelentkezz be! Ha nincs, inkább regisztrálj!

Küldés

A Font. Hal. blog

A magyar kulturális közvédelem, és az internacionális értékkommandó primer vészharangja. Ezt eddig nem értem, de tovább olvasok, hátha >>>

Weblog, mikroblog, issue-blog© a sokoldalú honért. Echte vengerszkij gondolatok. (Bátyánk az IGEN.)

Ráadás: Fontolva Twítelő

Mit keresel?

Keres

Twitter

  • : (1970.1.1 00:00)

Olvassuk

Nincsenek linkek

Cimkék

ökoharcos (3), életvezetés (2), évforduló (6), ünnep (3), bajnai (3), baloldal (8), belpol (30), budapest (6), Caritas in Veritate (3), critical mass (2), FHstreetart (3), fidesz (3), film (2), folyóirat (9), fontolva cinikus (2), fontolva nyaralo (5), gazdaság (3), glossza (2), gyurcsány (2), igazság (2), igazságosság (2), interjú (2), iszlám (2), izland (4), jobbik (8), kampány (15), karácsony (2), képek (2), külügy (3), külpol (8), kommentár (8), kommunizmus (2), lmp (2), másság (2), magyarellenesség (3), magyar koratörténet (3), magyarság (10), marx (2), média (6), mdf (6), művészet (4), monte grappa (2), mszp (5), munkáspárt (2), nácik (2), nyaralo (6), olasz (2), orosz (2), pogányság (2), reklám (2), szdsz (4), szemle (5), szeretet (2), szlovák (7), szolg közl (7), történelem (16), trianon (3), ukrajna (2), választás (3), választás2010 (4), válság (5), vallás (5), vendégszöveg (2), viccö (17), viktor (4), világ (6), világháború (5), web (2), zöld pardon (2)

Cimkefelhő

IGEN Cikkgyűjtő

Bejelentkezés

Felhasználó:

Jelszó:

Belépés Regisztráció

Utolsó hozzászólások

  • Nincsenek hozzászólások.

Komáljuk

  • igen.hu – radikálisan mérsékelt
  • IgenHír.hu
  • Mandiner
  • Ne találjuk ki Magyarországot!
  • Csodaszarvas folyóirat
  • Kommentár.info
  • Monarchista

© 2008-2025, IGEN